Logo serwisu Towarzystwa Eksploracyjnego

Lądem dookoła Azji cz. II - Tajlandia, Kambodża, Laos
więcej...
Bazylika św. Jana na Lateranie: nawa główna i prezbiterium

Wędrując w zasadzie chronologicznie - od Rzymu antycznego prawie do współczesności - doszliśmy na poprzednim spotkaniu do wielkich bazylik, których założenia sięgają wczesnego chrześcijaństwa, a które zostały przebudowane i bogato ozdobione w czasach późniejszych. Zdążyliśmy wtedy przedstawić jedynie wspaniałą bazylikę Santa Maria Maggiore.

Na drugie spotkanie pozostawiliśmy bazylikę św. Jana na Lateranie, bazylikę św. Pawła za Murami (z prześlicznym dziedzińcem klasztornym) i oczywiście bazylikę św. Piotra, starając się pokazać detale rzadziej eksponowane w TV i na zdjęciach w czasopismach. Pokazaliśmy też liczne obiekty znacznie rzadziej lub nawet wcale nie odwiedzane przez naszych turystów: mającą bardzo starą tradycję bazylikę S. Maria in Trastevere (na Zatybrzu), kościół św. Klemensa, jedyny podobno w Rzymie kościół gotycki (S. Maria sopra Minerva), renesansowe "Tempietto" Bramantego, kościół S. Maria in Aracoeli z freskami Pinturicchia, kościół św. Ludwika z obrazami Caravaggia, cudowny, elegancki kościółek św. Iwa autorstwa Borrominiego i niezwykły kościół św. Ignacego z iluzjonistycznymi malowidłami na sklepieniu. Niestety, dwa stare
Bazylika św. Pawła za Murami: mozaika w apsydzie, XIII wiek
kościoły: S. Maria in Kosmedin i S. Stefano Rotondo, a także Il Gesu były zamknięte ze względu na remont.

Wśród licznych a prześlicznych fontann Rzymu chcielibyśmy zwrócić uwagę na niewielką ale uroczą fontannę Żółwi i majestatyczną, spokojną fontannę Paola, pod którą lubią się fotografować nowożeńcy.

Naturalnie zwiedziliśmy też i obfotografowaliśmy najbardziej znane place Rzymu: Navona, del Popolo (Topolowy a nie Ludowy!), Wenecki.

Bazylika św. Pawła za Murami: dziedziniec klasztorny, krużganki XIII wiek

No i wreszcie Watykan! Blisko kilometrowa kolejka pod parasolami do Muzeów Watykańskich - Inni też wymyślili, że w razie deszczu lepiej zwiedzać muzea niż biegać po ulicach. (Okazało się zresztą, że w dnie pogodne kolejka rano nie jest mniejsza). W rozległych wnętrzach tłum zresztą się rozpłynął i poza Kaplicą Sykstyńską było znośnie. A do samej Kaplicy lepiej iść później! W porze obiadowej było już prawie pusto! Chcieliśmy spędzić w Muzeach cały dzień, ale padliśmy ze zmęczenia, mimo że część galerii była nieczynna. Niestety, wstęp nie jest tani (12 euro/os. i żadnych zniżek dla seniorów), a i czasu nie mieliśmy na
Nawa kościoła S. Maria sopra Minerva
drugą wizytę.

O Bazylice św. Piotra można powiedzieć tylko tyle, że jest ogromna. Dzięki świetnym proporcjom wnętrze nie przytłacza i dopiero kiedy się popatrzy na detale (np. fryz nad kolumnami ma 4 m szerokości!), można sobie uświadomić jej rozmiary.

Trzeba pamiętać, że krypta z nagrobkami papieży jest otwarta dużo krócej niż sama bazylika!

"Niefotograficzna" pogoda zniechęciła nas do wejścia na kopułę (płatne).

Ale i tak wróciliśmy naładowani po uszy wrażeniami i obrazami. Wszystkich gorąco zachęcamy do pójścia w nasze ślady - to łatwe i stosunkowo niedrogie.

Mojżesz Michała Anioła w kościele św. Piotra w Okowach (S. Pietro in Vincoli)

Muzea Watykańskie: Apollo Belwederski w tzw. Oktagonie (Belwederze)

Bazylika św. Jana na Lateranie - zbliżenie sufitu

Bazylika św. Piotra: Baldachim Berniniego pod kopułą

KOMUNIKATY
Już wkrótce kilka kolejnych serwisów zapraszamy do ich odwiedzania. Twoja linia.pl

Serwisy linia

Kliknij tu,

żeby otworzyć okienko nawigacyjne do innych serwisów

Powrót na górę   © 2005 Usługi Komputerowe s.c. & Zbigniew Bochenek                     Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved